Заједница професионалних позоришта Војводине
Zajednica profesionalnih pozorišta Vojvodine
Szinházak közössége üzleti társaság
Comunitatea teatrelor profesioniste din Vojvodina
Заєднїца професийних театрох Войводини
Spoločenstvo profesionálnych divadiel Vojvodiny
Association of professional theatres from Vojvodina

65. Festival profesionalnih pozorišta Vojvodine – Izveštaj selektora Ljuboslava Majere

Pre prihvatanja ovog nimalo jednostavnog, odgovornog, zahtevnog i napornog posla, ubeđivali su me, da to s obzirom na trenutnu (višedecenijsku!) materijalnu situaciju u kojoj se nalazi naše društvo a naročito kulturne institucije, neće biti težak zadatak, jer će i produkcija, shodno finansijskoj situaciji – biti siromašnija!?

Elem – nije se potvrdilo! Potvrdila se moja stara teza, da siromaštvo materijalne prirode ne mora automatski rađati siromašniju kvantitativnu i kvalitativnu pozorišnu berbu. Siromaštvo primorava stvaraoce da posegnu za maštom, kao prvom predpostavkom kreativnosti. Snaći se uz pomoć „štapa i kanapa“  a pri tome biti što više raznovrsniji u korišćenju izražajnih sredstava, biti višeslojan a ne banalan, biti apelativan, društveno i umetnički angažovan i naposletku biti tvorac harmonične estetizovane celine koja ima potencijala da oslovljava percipjente – je pojedinim autorima i ansamblima pošlo za rukom.

Video sam 36 predstava što za decu, što za odrasle prijavljene od strane rukovodstava pozorišta za ovaj festival, putovao sam u 7 gradova i mesta, video 26 predstava namenjenih odraslima (16  na srpskom, 8 na mađarskom, po jednu na rumunskom i slovačkom jeziku) i 10 predstava za decu (9 na srpskom i jednu na mađarskom jeziku). Prevalivši nekoliko hiljada kilometara po našim „dobro održavanim“ udarnim rupama, uspeo sam da „ulovim“ samo dva „gumidefekta“ i došao do saznanja da su se naša pozorišta uglavnom opredeljivala za tri pravca gradeći repertoar, birajući predloške za buduće inscenacije.

  1. Biraju autora čiji se jubileji obeležavaju tokom sezone sa akcentom na inovativnost kroz adaptacijski, dramaturško-rediteljski rukopis
  2. Drugi pravac – apelativni, društveno politički angažovan stil.
  3. Konvencionalan, oproban, pragmatičan i siguran izbor – „puna sala – puna kasa – živeti se od nečega mora“.

U svakom slučaju, imao sam čast da vidim kako žive, misle, osećaju i stvaraju članovi moga ceha, kako im nije ni na kraj pameti (a objektivno smo u zabludi) da defetistički prihvataju stanje u koje nas je politikum i društvo „uvalilo“ i dokazuju svojim postojanjem i duhovnom energijom da pozorište ne kani umreti! Ako imamo slična osećanja, verujem da smo bliži umetnosti.

Reprezentativni uzorak stanja i stremljenja naših pozorišta se odgleda u odabiru koji predlažem Zajednici profesionalnih pozorišta Vojvodine.

 

Produkcija za odrasle

Srpsko Narodno Pozorište i Savez dramskih umetnika Vojvodine– koprodukcija – Novi Sad

Đorđe Lebović i Aleksandar Obrenović: „Nebeski odred“

Režija : Mia Knežević

Priča o prinudi, slobodi, snu, zlu, životu, odlukama… Autentično, bez potrebe za spljnom fascinacijom, minimalističko u korišćenju likovnih ilustrativnih srdedstava, drastično a ujedno dojmljivo zbog svoje mladosti koja se koprca u metežu graničnih situacija… borba za opstanak…

 

Srpsko Narodno Pozorište – Novi Sad

Vida Ognjenović – prema motivima iz romana  „U starini ime mu beše Hemus“, Borislava  Čičovačkog:“Ostavite poruku ili Begunci“

Režija : Vida Ognjenović

Male kratke poruke, koje su posledica velikih i dugačkih lomova kroz koje smo  prolazili tokom naših malih, kratkih ali dramom bremenitih života… Vrlo spretno satkana dramska struktura, vešto „bez nepotrebnih kerefeka“ režirana predstava…

 

Narodno Pozorište Sombor –Kruševačko pozorište

Branislav Nušić: „Doktor Nušić“

Adaptacija i režija: Kokan Mladenović

Zahtevna, teško izvodljiva, groteskna, brehtijanska glumačka igra distancirana od lika… Dosledna, disciplinovana, precizna, maštovita, ujednačena, višeslojna, gorko duhovita…

 

Narodno Pozorište Kikinda 

Ežen Jonesko:  Nosorog  

Režija: Snežana Trišić

Metafora od početka do kraja prisutna na sceni, niko je neprimećuje, ne konstatuje, uostalom kao i u životu – opasnost pogubnu za celu zajednicu osećamo nekako  „bočno“ marginalno a ne centralno!? Ujednačena glumačka ekipa, duhovit  paradoksalni, apsurdni humor…transformacija pojedinca u bezličnu opasnu masu…opet je reč o odluci, izboru ili o slabosti da se smogne donkihotovska snaga…?

 

Újvidéki Szinház – Novosadsko  pozorište  

Katona Jószef: „Bán Bánk“

Režija: András Urban

Razgrađivanje nacionalnih mitova, korišćenje istih za paralelne komparativne situacije današnjeg nacionalnog bića, njegovog snalaženja kroz vreme i sadašnje stanje…silovito, agresivno,građanski hrabro, apelativno, na momente duhovito – crnohumorno. Kolektivna igra sa izrazitim pojedinačnim kreacijama…

 

Narodno  Pozorište „Sterija“ -  Vršac – Scena na rumunskom jeziku

Adaptacija Williem Shakespeare: „San letnjeg sna“

Režija: Elena Ivanca

Sačuvavši bajkovitu atmosferu, okupljanje amaterske trupe sačinjene od majstora, stvaraju sa puno entuzijazma, radosti, straha, nesigurnosti – odličnu glumačku ekipu, disciplinovanu, energičnu, preciznu, besprekidnu liniju likova… Klaunijada, burleska, glumac i proslava umetnosti glume i režije…

 

Produkcija namenjena deci

Pozorište Mladih -  Scena za decu – Novi Sad 

„Kako je otkriveno letenje“ po motivima priče Margarete Minkove  

Režija: Emilija Mrdaković

Priča o svakodnevnom pronalaženju samoga sebe, edikutivna, maštovita, puna energije i veštine glumca – protagoniste …

 

Novosadski Novi Teatar – Novi Sad

Stevan Pešić: Pohvala snegu  

Režija : Dragoslav Todorović

 Priča o ljudskoj toplini iz hladnih geografskih predela. Igra i maštanje kao lek protiv svake bolesti. Mlad teatar koji traži svoj put i mesto kod mladog naraštaja…,

 

Narodno Pozorište Sombor  

„Princ Rodoljub i princeza Violeta“

Tekst i režija: Ninoslav Đorđević

Priča o vaspitanju i usmeravanju dece ka pravim vrednostima. Priča o roditeljima, koji pokušavaju da nađu prave puteve ka svojoj deci…

 

Narodno Pozorište „Toša Jovanović“– Zrenjanin 

Lutkarska scena  Milena Depolo: „Zec, kornjača i kompanija“   

Režija: Dragoslav Todorović

Putovanje kroz basne, različite forme umetničkog izražavanja, kroz razne stilove i žanrove. Edukativno, precizno, disciplinovano, vešto…

 

Dečije Pozorište – Dječije Kazalište-Gyermekszinház Subotica 

Po Hansu Kristijanu Andersenu: „Snežna kraljica“

Adaptacija i režija : Todor Valov

Priča o dobru i zlu, tamnoj i svetloj strani ljudskog bića, o hrabrosti i strahu, prolaznosti i večnosti. Kultivisana, estetizovana, disciplinovana i precizna priča i za odrasle…

 

 

U Bačkom Petrovcu, 04. 03 2015.

selektor Prof. Mgr Ljuboslav Majera